mandag den 21. oktober 2013

Børn & kultur - mellem gamle begreber og nye forestillinger
af Beth Junker
 
 
Teksten handler om at Vesteuropa siden 1980'erne har været i opbrud i forhold til børn og kultur og hvordan disse kulturelle forvandlinger påvirker børnene og de unge. I dag er vi ikke længere et industrisamfund men derimod et videnssamfund, hvilket også har stor indvirkning på hvordan børn og deres kultur i dag opfattes.
 
Thomas Ziehe mener derfor at den opfattelse at et af de steder der har størst indflydelse på børns identitetsdannelse er indenfor institutionsområdet, ikke længere er relevant, fordi processerne her er for styrede. I dag er det derimod i den æstetiske kultur børn gennemgår en socialisering og identitetsdannelse fordi de her ikke er underlagt pædagogiske og didaktiske målsætninger.
 
Børns hverdag i dag bærer meget præg af brugen af medier ex. tv, internet, mobil, i-pad, etc. Disse bliver ikke kun brugt til underholdning men også til æstetiske egenproduktioner.
Heri lægger den kulturelle frigørelse. I dag er det ikke kun kunstner der udgiver/udstiller æstetiske produktioner, børnene kan også, det behøver sågar ikke de pædagogiske rammer, de udforsker helt på egen hånd uden for institutionens rammer.
Mediernes indtog har også ændret måden børn er sammen på i dag, aktiviteterne foregår på en anden måde og tager andre midler i brug end pinde, grene, sten og leg på vejen.

Men det antropologiske kultur begreb ser man børn på en helt ny måde i dag er børn ikke længere individer der engang skal være en del af samfundet, men der imod individer der allerede er en integreret del af samfundet. Det ses ved den måde ordet børnekultur blev introduceret på, der var ikke noget for børn i form af kulturelle tilbud, radio, tv, teater... det manglede der.

I dag bliver der også lagt vægt på hvad børnene selv syntes der er vigtigt for dem, hvor imod det tidligere var hvad de voksne syntes der var vigtigt for børnene der lev tilgodeset.

Så essensen af denne tekst er at selvom børn i dag tilbringer meget af deres tid i institutionerne er det altså ikke her de henter alle deres værdier fra, ej heller danner al deres identitet på baggrund af påvirkninger fra institutionernes siden. Alt dette henter de fra en god sammenblanding af ældre redskaber og nyere kultur... denne kultur kan ikke læres som udenad lære, denne kultur skal afprøves, mærkes, sanses, udleves hvorefter den lagres i kroppen

 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar