torsdag den 3. oktober 2013

At skabe antropologisk viden.


Resume 2
Tekst; At skabe antropologisk viden om børn.
 Fra bogen Feltarbejde bland børn.            

 
Teksten ”At skabe antropologisk viden om børn” søger at forklarer hvordan man selvsagt skaber antropologisk viden om børn, når den antropologiske børneforskning er rettet mod de sammenhæng som børn indgår i. Med udgangspunkt i dette beskriver teksten hvad begreberne feltarbejde, deltagerobservation, refleksivitet, barneperspektiv og kontekst handler om.

Feltarbejde beskrives som en nødvendighed for at tilegne sig ny viden om børn, deres roller, rutiner og sprog. Teoretisk viden er ikke nok, man er nødt til at være blandt børn og være en accepteret del af deres miljø. For at kunne nå dertil er det nødvendigt at man tilsidesætter egne perceptioner og forestillinger man har om det miljø og de mennesker der en del af livet der hvor man laver feltarbejde. Her kan blandt andet benyttes deltagerobservation, hvor evnen til at observerer og forstå sammenhæng uden at tage stilling er vigtig. Man skal se og tænke som gruppen man iagttager og iagttage dem med afsæt i deres egne motiver, handlemåder og kulturelle baggrund og værdier.

At lave feltarbejde kræver at man forholder sig refleksivt, dette kan dog til tide være svært, i sådanne tilfælde består den refleksive handling i at se med åbenhed på de forskellige fortolkningsmuligheder.

Når der tales om antropologisk børneforskning er denne ikke rettet mod et bestemt barneperspektiv, skønt det kan virke som om man forsøger at indkredse et bestem barneperspektiv med den viden man opnår med forskningen og feltarbejdet.

For at kunne lave et godt stykke feltarbejde skal man evne at skelne det enestående fra det typiske og ud fra tilstedeværelse i felten, skabes den antropologiske viden. Da dem der observeres sjælden agerer og reagerer som de eller ville gære hvis ikke de observeres, kan det være svært kun at tage udgangspunkt i det observerede når der forskes og analyseres. Derfor inddrages børnene i forskningen i dag for netop at kunne danne helt nye typer viden om børns liv generelt, deres opfattelse, handlinger og udviklings muligheder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar