Resume 2
Tekst;
At skabe antropologisk viden om børn.
Fra
bogen Feltarbejde bland børn.
Feltarbejde
beskrives som en nødvendighed for at tilegne sig ny viden om børn, deres
roller, rutiner og sprog. Teoretisk viden er ikke nok, man er nødt til at være
blandt børn og være en accepteret del af deres miljø. For at kunne nå dertil er
det nødvendigt at man tilsidesætter egne perceptioner og forestillinger man har
om det miljø og de mennesker der en del af livet der hvor man laver feltarbejde.
Her kan blandt andet benyttes deltagerobservation, hvor evnen til at observerer
og forstå sammenhæng uden at tage stilling er vigtig. Man skal se og tænke som
gruppen man iagttager og iagttage dem med afsæt i deres egne motiver,
handlemåder og kulturelle baggrund og værdier.
At lave
feltarbejde kræver at man forholder sig refleksivt, dette kan dog til tide være
svært, i sådanne tilfælde består den refleksive handling i at se med åbenhed på
de forskellige fortolkningsmuligheder.
Når der
tales om antropologisk børneforskning er denne ikke rettet mod et bestemt
barneperspektiv, skønt det kan virke som om man forsøger at indkredse et bestem
barneperspektiv med den viden man opnår med forskningen og feltarbejdet.
For at
kunne lave et godt stykke feltarbejde skal man evne at skelne det enestående
fra det typiske og ud fra tilstedeværelse i felten, skabes den antropologiske
viden. Da dem der observeres sjælden agerer og reagerer som de eller ville gære
hvis ikke de observeres, kan det være svært kun at tage udgangspunkt i det
observerede når der forskes og analyseres. Derfor inddrages børnene i
forskningen i dag for netop at kunne danne helt nye typer viden om børns liv
generelt, deres opfattelse, handlinger og udviklings muligheder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar