torsdag den 31. oktober 2013

Hvad jeg har fået ud af forløbet Mundtlig legekultur.

Det vigtigste jeg har taget med mig fra dette forløb er helt klart at mit syn på pædagogik og pædagogens arbejde generelt har ændret sig.
Før havde jeg nok en opfattelse af at pædagogik og pædagogiske arbejde nok var lidt firkantet. Jeg havde lidt en fornemmelse af det på sigt, som pædagog ville blive min opgave "styre slagets gang" i fx en institution og at alt man foretager sig skal have et højere formål i forhold til læreplanerne.

Mit syn har ændret sig på den måde at det nu er lidt mere afslappet, det har altid været min opfattelse at børen lære mest der hvor de kan få lov at udforske og afprøve på egne præmisser uden konstant overvågning. Specielt efter at have læst Beth Juncker er jeg blevet inspireret netop fordi hun har lidt det samme syn på børn og unges kultur som jeg. Det har inspireret mig i forhold til at tænke mere abstrakt og ikke så firkantet, fordi jeg nu kan se at børn lære lige så eget om end ikke mere (i hvert fald ifølge Beth Juncker) når de får lov at have disse frirum.
Så det jeg syntes der er det spændende og udfordringen er at skabe disse frirum, men samtidig hvor de til dels kan være pædagogisk styret.

1 kommentar:

  1. Dejligt, at læse at teksterne har været med til at påvirke dit syn ift. styrede og ikke-styrede aktiviteter. Det er et felt, som er vigtigt for pædagoger at være bevidste om, om man er i det ene eller andet "rum".

    SvarSlet